دستورالعمل 345

 

راهنمای طراحی و ضوابط اجرایی بهسازی

ساختمان های بتنی موجود با استفاده از

مصالح تقویتی FRP

مقاوم سازی سازه های بتنی موجود یا مرمت آنها به منظور تحمل بارهای مضاعف طراحی ، بهبود نارسایی های ناشی از فرسایش ،افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح بطور متعارف انجام می گردد.

استفاده از صفحات فولادی به صورت پوشش خارجی ، غلاف های بتنی یا فولادی و پس کشیدگی خارجی ،تعدادی از روش های متعارف موجود می باشند .استفاده از مواد مرکب ساخته شده از الیاف در محیط رزین پلیمری به عنوان پلیمرهای مسلح شده با الیافPolymer (FRP) Fiber Reinforcedبه عنوان یک ضرورت جایگزنی مصالح ستنی و شیوه های موجود معرفی شده است . سیستم FRP بدین صورت تعریف می شود که الیاف و رزین ها برای ساخت چند لایه مرکب مورد استفاده قرار می گیرند ،به نحوی که رزین های مصرفی به منظور چسباندن چند لایه مرکب به سطح بتن زیرین و پوشش ها به منظور محافظت مصالح ترکیب شده استفاده می شوند .

پوشش های معمول که به منظور زیبایی ظاهری مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان قسمتی از سیستم FRP در نظر گرفته نمی شوند . مصالح FRP ،سبک ،مقاوم در برابر خوردگی و دارای مقاومت کششی بالا می باشند . این مصالح به شکل های مختلف و در گستره ای از انواع ورقه های چند لایه کارخانه ای گرفته تا ورقه های خشک قابل پیچش روی اشکال مختلف سازه ای قبل از اضافه کردن رزین ،قابل دسترس   می باشند . در اغلب موارد سیستم های FRP که به صورت پروفیل های نسبتا نازک عمل آوری شده ، در اجرا مطلوب می باشند . بخصوص در مواقعی که ظاهر کار تمام شده یا امکان دسترسی مدنظر باشد .گرایش روز افزون به استفاده از سیستم های FRP برای مقاوم سازی یا مرمت سازه ها دلایل گوناگون دارد . اگرچه الیاف و رزین های مورد استفاده در سیستم های FRP نسبت به دیگر مصالح متعارف مانند بتن و فولاد گرانتر هستند ،لیکن اغلب هزینه های مربوط به دستمزد و تجهیزات نصب سیستم های FRP ارزانتر می باشند . این سیستم ها همچنین می توانند در سطوحی با دسترسی های محدود یا جاهایی که اجرای شیوه های متعارف با مشکلاتی مواجه هستند ،مورد استفاده قرار       می گیرند .

در گذشته ای نه چندان دور مدارک فنی بسیار محدودی در این رابطه وجود داشت ،لیکن امروزه تعداد قابل توجهی از مقالات علمی نشریات و کنفرانس های مربوط به بحث کاربرد این مصالح در مقاوم سازی اختصاص دارد . این رشد فزاینده شاهد رویکرد و اهمیت این فناوری نو می باشد که بدنبال گسترش نیاز و توجه به تقویت با استفاده از مصالح کامپوزیت و به منظور کاربردی نمودن دانش فنی ، روش های طراحی نیز تدوین گردیدند تا در بخش حرفه مورد استفاده قرار گیرند . تبیین روش های تحلیل و در نظر گرفتن ضرایب ایمنی در طراحی با ملاحظات اقتصادی منجر به تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه های محاسباتی و اجرایی شدند که از آن جمله می توان به آئین نامه های ISIS کانادا ،fib اروپا و ACI440R ایالات متحده اشاره نمود .

با توجه به رشد کاربرد مصالح تقویتی FRP در کشور و تقاضا برای استفاده از این فناوری به منظور مقاوم سازی ساحتمان های بتن آرمه اقدام به تهیه این راهنما گردید .

این دستورالعمل بر اساس اطلاعات بدست آمده از تحقیقات تجربی دنیا ،کارهای تحلیلی و کاربردهای میدانی سیستم های مقاوم سازی با FRP تهیه شده است .

 

 

 

منوی اصلی

خانهخانه

خدمات

مقاوم‌سازی

الیاف‌ومقاطعFRP

مخازنGRP

جداسازلرزه ای

پ‍‍روژه‌ها

کتابخانه

درباره‌ما

فروشگاه

search

تماس با ما

شرکت عمران صنعت آوا
دفتر مرکزی: تهران، ميدان دکتر فاطمی (جهاد)، ابتدای خیابان شهید گمنام، جنب تالار وزارت کشور، ساختمان یاس، پلاک 26، طبقه سوم، واحد 18
تلفن: 88978345 و 88978346
فاکس: 88992245-021
info @ omransanatava . com
www.osa-frp.com
نماينده فروش: شرکت مقاوم تدبیر قشم
منطقه آزاد قشم، درگهان، مجتمع تجاری دریا، طبقه اول، واحد C41-2174
تلفن و فاکس: 5226880-0763
www.mtqeshm.ir

کانال تلگرام ما: omransanatava@