دستورالعمل AIJ

 

ارزيابي المانهاي Rc مسلح شده با الياف پيوسته بر اساس ضوابط طراحي AIJ سال 2002

 

اين مقاله به بررسي و مطالعه امنيت بر دستورالعملهاي طراحي AIJ سال 2002 در مورد مقاوم‌سازي لرزه‌اي با استفاده از الياف پيوسته   می پردازد . در اين بين تمركز ما بر روي اثرات مقاوم‌سازي در ستون هاي بتن مسلح مستطيلي و نيز تيرها مي‌باشد و نتايج زير بدست آمده‌اند:

a) مقدار مسلح كننده در برابر برش (shear reinforcement)، نسبت دهانه به عمق و نيز ميزان تنش محوري فشاري بر مقاومت و ظرفيت شكل‌پذيري المان مقاوم سازی شده با الياف يكسره، تاثير گذارند.

b) ظرفيت برشي اعضاي RC تقويت شده را مي‌توان بر اساس همان روابط طراحي پيشين و با استفاده از مدلهاي strut و tie براي المانهاي معمول RC و در شرايطي كه الياف يكسره به حد كرنش موثر خود رسيده باشند، محاسبه كرد.

c) تعداد نتايج تجربي خيلي كمي در ارتباط با اثر محصور كنندگي پوشش الياف يكسره بر روي مقاومت چسبندگي آرماتورهاي طولي، در دسترس مي‌باشد. مقاومت برشي اعضايي را كه در آنها جدا شدن و ترك‌خوردگي كاور بتن در امتداد آرماتورهاي طولي، تعيين كننده مي‌باشد، مي‌توان با روابط طراحي كه در آنها اثر محصور كنندگي الياف پيچيده شده بدون المان لحاظ شده باشد، ارزيابي كرد. اثرات اين محصور كنندگي، با آزمايش بر روي نمونه‌هاي طره‌اي مورد بررسي قرار گرفت.

d) نسبت شكل‌پذيري مي‌تواند به صورت تابعي از نسبت مقاومت برش به مقاومت خمشي بيان شود.

موسسه معماري ژاپن (AIJ) كميته‌اي را جهت بررسي در زمينه كاربردهاي سازه‌اي مصالح مسلح كننده جديد ساخته شده از الياف در سال 1996 تشكيل داد كه چيزي در حدود پنج سال در زمينه بتن آرمه مسلح شده با الياف فعاليت كرده است. نتيجه اين اقدامات به چاپ دستورالعمل (Guideline) طراحي و اجراي بتن آرمه مسلح شده با الياف، در سال 2002 انجاميد.

در اين دستورالعمل به مواردي نظير مقاوم‌سازي ستون هاي مستطيلي و تيرها، ستونك‌‌‌‌ ها، ستون هاي همراه با wing wall و تيرهاي با مقطع T شكل و ديوارهاي مقاوم ‌در برابر زلزله پرداخته شده است .

 

 

منوی اصلی

خانهخانه

خدمات

مقاوم‌سازی

الیاف‌ومقاطعFRP

مخازنGRP

جداسازلرزه ای

پ‍‍روژه‌ها

کتابخانه

درباره‌ما

فروشگاه

search

تماس با ما

شرکت عمران صنعت آوا
دفتر مرکزی: تهران، ميدان دکتر فاطمی (جهاد)، ابتدای خیابان شهید گمنام، جنب تالار وزارت کشور، ساختمان یاس، پلاک 26، طبقه سوم، واحد 18
تلفن: 88978345 و 88978346
فاکس: 88992245-021
info @ omransanatava . com
www.osa-frp.com
نماينده فروش: شرکت مقاوم تدبیر قشم
منطقه آزاد قشم، درگهان، مجتمع تجاری دریا، طبقه اول، واحد C41-2174
تلفن و فاکس: 5226880-0763
www.mtqeshm.ir

کانال تلگرام ما: omransanatava@